Turreferat fra Vejlerne 22.-24. april 2022

Turreferat fra turen til Vejlerne 22.-24. april 2022
Tekst: Niels Bomholt

062222 Udsigt fra Bulbjerg SteenKrogh

Udsigt fra Bulbjerg. Foto: Steen Krogh.

12 deltager havde meldt sig til denne tur til det Nordjyske. Vi boede 2 nætter på Thy Event & Naturcenter, der er en tidligere efterskole. Desværre var alle de tidligere efterskoleelever inviteret til middag og komsammen lørdag aften. Det gav en del uro, og nogle havde svært ved at få sovet lørdag nat. Vi fik aftensmad på naturcenteret, og vi gik i hvert fald ikke sultne i seng.

062222 aftensmad NielsBomholt

Aftenens menu! Foto: Niels Bomholt.

Turen startede fredag middag ved Fugleværnsfondens reservat på Agerø. Her havde lederen den ide, at vi skulle se de Lysbugede Knortegæs. Der fløj en del forbi, mens vi havde travlt med frokosten, men da vi kom ned til skjulet, var de væk. Til gengæld var der masser af Hjejler.

062222 Der obses paa Ageroe SteenKrogh

Der obses på Agerø. Foto: Steen Krogh.

062222 Ageroe ArnbjoernJensJoergensen

Indtryk fra Agerø. Foto: Arnbjørn Jens Jørgensen.

Vi kørte så via de vestlige Vejler til Bygholm Vejle. På denne dejlige eng var der Brushaner, et par Skestorke og i det hele taget mange fugle.

062222 Skestork strand ved Bygholm Vejle220423 ClausDalskov

Skestorke ved stranden Bygholm Vejle. Foto: Claus Dalskov.

Lørdag morgen havde vi en tur til rørskoven i Han Vejle før morgenmaden! Her havde vi store oplevelser med flere syngende Blåhalse, en del Skægmejser, den første Sivsanger og ikke mindst 2 overflyvende Rørdrummer. Den ene kom ret tæt på, mens den udstødte nogle sære gryntende lyde.

062222 Skgmejse Han Vejle220423 ClausDalskov

Skægmejse Han Vejle. Foto: Calus Dalskov.

I løbet af dagen kørte vi så rundt til de forskellige flotte fugletårne, som Aage V. Jensens fond har sat op i Vejlerne. Ved Krap Tårnet var der over 70 Traner, og ved Kogleakstårnet spadserede 1-2 Rørdrummer rundt, mens vi indtog vores frokost.

062222 Frokost i fugletrnet SteenKrogh

Frokost i fugletårenet. Foto: Steen Krogh.

Søndag morgen stod Bulbjerg på programmet. Vi prøvede at obse fra toppen, men på grund af en kraftig nordøstlig blæst fortrak vi hurtigt ned til læsiden. Imponerende var det at se riderne have reder på de smalle hylder på klippen. En del Suler sås på havet, og nedenfor bakken var der en Sortstrubet Bynkefugl.

062222 Bulbjerg med ClausDalskov SteenKrogh

Fra Bulbjerg med Claus Dalskov i forgrunden. Foto: Steen Krogh.

Efter morgenmaden kørte de fleste af os til Agger Tange. Her var der mange Knortegæs og Spidsænder, og mens vi spiste frokost, landede en Ringdrossel foran os. Så tog færgen over til Thyborøn, og her kendte Arnbjørn til en spændende grusvej ud over engene.

Lidt trætte ovenpå et par spændende dage blev kursen så sat mod Fyn. Og undskyld til deltagerne for den sene rapport.